(Pariz, 17 i 18. 2016) Predstavnici Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH – Agencije za ravnopravnost spolova BiH prisustovali su Ministarskom sastanku o odgovoru obrazovnog sektora na pojavu nasilja zbog seksualne orijentacije i rodnog identiteta/izražavanja u organizaciji UNESCO-a. Sastanak je okupio preko 300 učesnika iz 60 zemalja – ministara, zamjenika ministara, njihovih ovlaštenih predstavnika, akreditovanih delegacija pri UNESCO-u, predstavnika nevladinog sektora i naučne zajednice s ciljem aktueliziranja problema homofobnog i transfobnog nasilja u školama. Prezentovane su pozitivne prakse više zemalja (SAD, Malta, Kina, Vijetnam, Holandija i druge) u borbi protiv ovog problema, kao i razgovarano o izazovima i problemima koji prate ovu osjetljivu oblast ljudskih prava. Sastanak i tematske panel-diskusije obilovale su upečatljivim autentičnim ličnim pričama žrtava i boraca protiv ovog oblika kršenja ljudskih prava.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sastanak je ujedno predstavljao i javnu promociju prvog UNESCO-vog „Svjetskog izvještaja o odgovoru obrazovnog sektora na problem nasilja zasnovanog na seksualnoj orijentaciji i rodnom identitetu“ ( http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002446/244652e.pdf ). Izvještaj donosi zabrinjavajuće podatke o visokom postotku lezbejki, gej, biseksualnih, transrodnih ili interspolnih (LGBTI) učenika i učenica, studenata i studentkinja koje i koji su žrtve homofobnog ili transfobnog nasilničkog ponašanja u školama. Procenat se kreće od 55% na Tajlandu, 68 % u Evropi do 85 % u SAD. Izvještaj otkriva da se homofobno i transfobno nasilje češće javlja u školama, nego u zajednici ili kod kuće. Učenici, učenice, studenti, studentkinje – žrtve ovakvog nasilja više izbjegavaju nastavu i školske aktivnosti, postižu slabiji uspjeh ili napuštaju školu a od dva do pet puta su skloniji samoubistvu. U Argentini čak 45 % transrodnih učenica i učenika napuštaju školu kao posljedica nasilja ili isključivanja, dok LGBT učenici i učenice u Australiji, Kini, Danskoj, El Salvadoru, Italiji ili Poljskoj izvještavaju o nižem akademskom uspjehu zbog nasilja. Ovo se mora shvatiti kao ozbiljna prepreka kvalitetnijem obrazovanju i održivom razvoju društava. Dosadašnji odgovor škola i države na ovaj problem ocijenjen je kao krajnje nezadovoljavajući i pozitivne i odlučne akcije su još uvijek veoma rijetke.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kao direktan odgovor na ovaj globalni problem, na ministarskom je nivou potpisan i „Poziv na akciju“ ( https://en.unesco.org/sites/default/files/call_for_action_2016_05_18-en.pdf ) kojim su, po prvi put u istoriji, ministri i ovlašteni predstavnici 27 zemalja prestavljenih na ministarskom nivou istakli su jasnu potrebu i pozvali zemlje da se priduže „Pozivu“. „Po prvi put obrazovni sektor prepoznaje svoj dio odgovornosti u borbi protiv homofobnog i transfobnog nasilja“, izjavio je Soo Hyang Choi, Direktor UNESCO-a za inkluziju, mir i održivi razvoj povodom usvajanja teksta „Poziva na akciju“. Prepoznajući ovo kao globalni problem, ministri i njihovi ovlašteni predstavnici obavezali su se i pozvali druge zemlje da preduzmu efikasnu akciju kako bi spriječili homofobno i transfobno nasilje u školama, da pojačaju odgovor obrazovnog sektora da bi škole postale bezbjedna mjesta u kojima će se učenici i učenice moći posvetiti učenju i radu bez bojazni od prijetnji i nasilja zbog svog rodnog identiteta i izražavanja.